Het zal je vast niet zijn ontgaan, de gokreclames zijn flink toegenomen. Zo erg zelfs dat de ChristenUnie en SP bijna twee maanden na de opening van de online kansspelmarkt, het aantal reclames wil beperken.
Gokreclames zijn legaal
Sinds 1 oktober 2021 is het niet alleen legaal om kansspelen aan te bieden, maar zijn ook advertenties legaal. Op zoeken naar nieuwe klandizie adverteren de gokbedrijven met een vergunning van de KSA er hevig op los. Voor deze reclames zijn er wel richtlijnen maar geen beperking qua aantal reclames per uitzendblok. Er zijn wel andere regels omtrent het adverteren. Zo mag er geen rolmodel van 25 jaar of jonger worden gebruikt en mag een reclame zich ook niet specifiek richten op kwetsbare doelgroepen. Hierbij moet je denken aan jongeren, of mensen met een verstandelijke beperking.
Hoewel de KSA de aanvullende eisen sinds 1 april 2021 gepubliceerd heeft, zijn er momenteel nog geen strenge controles. Zo staat in de richtlijnen dat er geen reclame op tv mag worden uitgezonden tussen 06.00 en 21.00. Toch zijn er ook al voor 21.00 uur al verschillende gokreclames te zien op televisie. Waar “vroeger” alleen TOTO en Holland Casino adverteerden, zijn dat nu elf bedrijven geworden. Online goksites vechten de slag om de speler 24/7 uit, zowel online als op tv. Daarom is het zomaar mogelijk om drie of zelfs meer gokreclames in een reclameblok te zien.
“Onuitstaanbaar”
Afgelopen donderdag slingerde Tweede Kamerlid Mirjam Bikker van de ChristenUnie een tweet de wereld in dat er iets gedaan moet worden aan de hoeveelheid gokreclames online en op tv. De reclames, hoewel ze niet gericht zijn op kinderen, bereiken toch ook deze groep en blijkbaar helpen waarschuwingen aan de gokindustrie niet. Samen met Michiel van Nispen van de SP vraagt Bikker om ingrijpen van het kabinet.
De tweet krijgt veel support. Op zaterdag volgt een link naar het Algemeen Dagblad. Daarin vermeldt Bikker dat Engeland en België actie ondernemen tegen de (online) Kansspelreclamers. Niemand minder dan Jack van Gelder en Wesley Sneijder prijken op de afbeelding bij het bericht. Bekende Nederlanders promoten het online gokken. Dat mag niet met actieve atleten of sportteams, maar met ex-voetballers, verslaggevers of acteurs is dat geen probleem. Wel dient een gokbedrijf aan te kunnen tonen dat de persoon in kwestie geen substantieel bereik heeft bij minderjarigen of jong volwassenen.
Geen tijdslimiet voor online adverteren
Televisiereclames over gokken mogen pas om 21.00 uur uitgezonden te worden. Daar lijkt niet iedereen zich aan te houden, maar dat is in ieder geval de wet. Voor online adverteren is er geen tijdslimiet opgenomen. Dat betekent dat online 24/7 gokreclames te zien zijn.
De jeugd, meer online dan achter de tv, komt zo 24/7 in aanraking met online gokken. Reclames als Batavia Casino en Fairplay Casino adverteren er hevig op los. Daarnaast zijn er welkomstbonussen voor nieuwe spelers en brengt de nodige risico’s met zich mee.
Ook verslavingsexperts experts maken zich zorgen
Behalve kamerleden uiten ook verslavingsexperts hun kritiek op de vele gokreclames op tv en online. Het regent ‘s ochtends klachten van (ex-) verslaafden na het zien van talloze gokreclames op televisie de avond ervoor. Fred Sleutel, directeur van verslavingsinstelling Hervitas, trok eerder al aan de bel. Als branche vertegenwoordiger legde hij uit wat het effect van reclame is en wat dat kan doen met verslaafden en zieken. Vooralsnog lijken de alarmbellen in Den Haag nog niet af te gaan. Wellicht dat de motie van Bikker en Van NIspen daar verandering in brengt. Tot die tijd zal elk bedrijf met een vergunning van de KSA er vrolijk op los blijven adverteren.