Voetballers en beroemdheden verbannen uit gokadvertenties in het Verenigd Koninkrijk

JosBrinkman
andy van der meyde rolmodel in gokreclames

Net als in Nederland zijn er in Engeland zorgen over de advertenties van online casinos en bookmakers. In een maatregel die voor sommige misschien als een verrassing komt, heeft de Britse Committee of Advertising Practice (CAP) aangekondigd dat voetballers en beroemdheden niet meer in gok- en gokreclames mogen optreden. De wijzigingen, die op 1 oktober van kracht worden, zijn bedoeld om jongeren onder de 18 en andere kwetsbare groepen te beschermen. Dit is de laatste stap in een reeks maatregelen van regelgevende instanties over de hele wereld om gokreclame beter in de hand te houden.

Voetballers te herkenbaar voor minderjarige

De herziene regels verbieden sportsterren, beroemdheden en beïnvloeders van de sociale media “die waarschijnlijk een sterke aantrekkingskracht op kinderen of jongeren hebben, vooral door te reflecteren op of geassocieerd te worden met de jeugdcultuur” om reclame te maken voor gokken en loterijen.

Dit is een stap die toegejuicht wordt door actievoerders als Clean Up Gambling, die al lang beweren dat de wijdverspreide reclame voor gokproducten door prominente beroemdheden de verslavingsgraad aanwakkert. “Het is geweldig om te zien dat de CAP haar macht gebruikt om kinderen en jongeren te beschermen tegen het gebombardeerd worden met gokreclames,” zei Matt Zarb-Cousin van de actiegroep.

“Voetballers en beroemdheden zijn te herkenbaar voor minderjarigen en hun ogenschijnlijke goedkeuring van gokken kan uiterst schadelijk zijn.”

Ook de Advertising Standards Authority (ASA) in het VK heeft voetbalclubs gewaarschuwd voor hun partnerschappen met wedbedrijven. De ASA zegt dat deze deals de indruk kunnen wekken dat gokken door de clubs wordt onderschreven, wat schadelijk kan zijn voor kwetsbare groepen.

Niet alleen in Engeland, waar Bet365 bijvoorbeeld de eigenaar is van een voetbalclub, ook België en Nederland zien veel sponsorinkomsten van online bookmakers.

Nederland past de wetgeving aan

Ook in ons eigen land is er discussie over hoe om te gaan met gokreclames. Gokbedrijf Betcity werkt bijvoorbeeld samen met Andy van der Meijden. Dat is niet alleen een oud voetballer maar tegenwoordig ook vooral een YouTube bekende Nederlander.

De verwachting is dat online casino’s Nederland en als in het Verenigde Koninkrijk, de komende jaren samen met de overheid op zoek moet naar de juiste balans.

JosBrinkman
JosBrinkman