Skip Navigation

Wat Kost Gokken Voor Jou? Nieuwe Slogan Tegen Gokverslaving

Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+ is de nieuwe slogan tegen gokverslaving

Speel bewust 18+, werd in een kamerdebat als te licht en te aansporend bestempeld. Daarom is er nu een nieuwe slogan: Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Dat is een hele mond vol maar slaat de spijker recht op z’n kop volgens de KSA en de Tweede Kamer.

Deze nieuwe slogan is een duidelijkere waarschuwing dan “Speel bewust, 18+”. De slogan is opgesteld op basis van wetenschappelijke inzichten en theorieën over gedragsveranderen. De nieuwe waarschuwing komt dus niet zomaar uit de lucht vallen.

Meer inzicht over de risico’s die kleven aan kansspelen

Kansspelen kunnen schade en problemen opleveren voor de deelnemer en zijn of haar omgeving. Het grootste risico is gokverslaving. Behalve deze verslaving is er ook het risico dat kwetsbare doelgroepen verkeerde inschattingen kunnen maken. Zo kunnen zij misschien eerder verwachten dat ze winnen en geen rekening houden met de kans op verlies. Dit zal met name voor komen bij mensen met een verstandelijke beperking of jongeren. Dat risico wordt groter door reclame voor kansspelen en termen ‘winnen’ en ‘snel rijk worden’. Vanwege dit soort risico’s is een verplichte waarschuwingstekst opgenomen in de wetgeving. Maar die is nogal wat verouderd. Hieruit volgt dat de betrokken partijen niet anders dan met een nieuwe slogan tegen gokverslaving moesten komen. 

Trimbos-Instituut krijgt subsidie voor nieuwe slogan

Voor het ontwikkelen van een nieuwe slogan wordt er niet intern gekeken of iemand op een goede tekst kan komen. Het ministerie van Justitie en Veiligheid besteedde het hele project uit aan het Trimbos-Instituut dat op haar beurt medewerkers van bureau Dijksterhuis en van Baaren inhuurde. Kortom, er wordt bepaald niet lichtzinnig gedaan over het bedenken van een nieuwe slogan. Hoeveel geld er daadwerkelijk naar het instituut gaat is niet bekend. Aan het 124 pagina’s tellende rapport is in ieder geval te te zien dat er de nodige uren in zijn gestoken.

Keuze uit 5 verschillende slogans

Na het nodige brainstormen komt het Trimbos-Instituut met vijf verschillende slogans. Deze slogans zijn: 

  • Voorkom spijt. Stop op tijd.
  • Wat kost gokken jou? Stop op tijd.
  • Gokken kost geld. Waar leg jij de grens?
  • De kans is groot dat je verliest.
  • Iedereen kan verliezen. Ook jij.


De bovengenoemde teksten zijn op populariteit gerangschikt. Na het uitbrengen van de eerste slogans werd er gestemd door een panel. Dat panel bestond uit vertegenwoordigers van de kansspelaanbieders en vertegenwoordigers van de zorgsector. 

Samengevat kreeg de slogan: “Voorkom spijt. Stop op tijd.” kreeg verreweg de meeste stemmen. Echter was er ook bezwaar dat het woord “gokken” niet naar voren komt. Dat is een korte samenvatting van het rapport. 

Blijkbaar was er nogal wat controverse. Niet alle vertegenwoordigers van kansspel aanbieders brachten namelijk een stem uit. Zij konden zich niet in de aangeboden varianten vinden. Zij vonden de “Speel bewust. 18+” slogan meer dan voldoende. Vandaar dat het onderzoek werd verlengd.

Twee varianten als alternatief

Gelukkig dat het instituut had voorzien dat er wellicht geen overeenstemming kon worden bereikt. Zo werden er twee alternatieven uit de hoge hoed getoverd:

  • Bepaal je inleg, ken je grens (18+)
  • Speel verstandig, beperk je inleg (18+)

Alsof de twee varianten nog niet voldoende waren, kwam er ook een nieuw onderzoeksrapport uit. Omdat de vijf eerste slogans binnen de gedragskaders vielen, werd er alleen nog gekeken naar de twee nieuwe versies. Vervolgens blijven er na een constructieve discussie van de escalatie commissie van de zeven slogans nog maar twee over:

  • “Gokken kost geld. Waar leg jij de grens? 18+”
  • “Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+ “

Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

De verslavingzorg vertegenwoordigers zijn uiteindelijk degenen die de knoop doorhakken. De winnende slogan, het lijkt haast op een prijsvraag, is geworden:

“Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

De redenen om voor deze tekst te kiezen zijn:

  • De tekst wijst duidelijk op risico’s
  • Deze tekst benoemt waar het om gaat: gokken.
  • Gokken moet in de tekst staan
  • De tekst is directief en confronterend
  • Je kunt met gokken meer verliezen dan alleen geld
  • De tekst waarschuwt voldoende voor verslaving

Heeft een nieuwe slogan effect?

De nieuwe slogan heeft dus voor- en tegenstanders. Echter blijkt uit Brits onderzoek dat een slogan geen invloed heeft op verantwoord gokgedrag. Desalniettemin zal de nieuwe slogan groter in beeld komen dan de huidige tekst. Omdat er constant dezelfde tekst staat zal de nieuwe slogan in ieder geval sneller te herkennen zijn onder gokreclames. 

Tenslotte is het nog de moeite waard om te vertellen dat het hele onderzoek zo’n vijf maanden heeft geduurd. Uiteindelijk is de kogel door de kerk. Zoals gezegd had het nogal wat voeten in de aarde, maar “Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+ ” heeft de wedstrijd gewonnen.

Als jij problemen hebt met gokverslaving neem dan een kijkje op onze pagina met de beste middelen om te stoppen met gokken.