Meer dan $61 miljoen (ruim 53 miljoen euro) werd ingezet op de Super Bowl in Chicago, Illinois. Volgens de Amerikaanse regelgevers. Dat is maar liefst 33% meer dan vorig jaar. Het grootste evenement op de kalender voor sportweddenschappen in de Verenigde Staten. Leverde meer dan $ 9,5 miljoen aan inkomsten op en meer dan $ 1,4 miljoen aan belastinginkomsten voor de staat Illinois.
Fink meer gewed dan in 2021
Het totale bedrag dat is ingezet, was slechts $ 45,6 miljoen op Super Sunday van 2021, toen de bookmakers met $ 7,7 miljoen wonnen en $ 1,1 miljoen naar de staatskas ging.
De Amerikanen zijn nog steeds bezig met het in kaart brengen van de volledige breedte van de weddenschappen van Illinois, die op alles waren toegestaan, van de toss (kop) tot de kleur van de Gatorade die werd gedumpt op winnende hoofdcoach Sean McVay van de Los Angeles Rams, blauw.
Online sportwedden sinds 2020 legaal in Illinois
De meeste weddenschappen werden geplaatst door internet bookmakers die sinds begin maart 2020 de Illinois markt hebben veroverd, met 97 procent van de weddenschappen afkomstig van deze groep. DraftKings Sportsbook bij Casino Queen leidde met $21,5 miljoen aan Super Bowl weddenschappen, gevolgd door FanDuel Sportsbook met $17 miljoen.
Explosieve groei van sportwedden
Sinds Blackhawks omroeper Eddie Olczyk de eerste legale weddenschap van de staat afsloot in Rivers Casino in Des Plaines, hebben Illinoisanen meer dan $7 miljard ingezet op sport. In december brak de staat zijn maandrecord met $840 miljoen aan weddenschappen, volgens de beschikbare gegevens.
Net als in Nederland zorgen over gokreclame
Het aantal telefoontjes naar de hotline voor gokverslaafden van de staat is de laatste jaren dramatisch gestegen, waardoor raadslieden hun bezorgdheid uitspreken over een toename van problematisch gokken. Het aantal contacten met de hotline voor gokverslaving van de staat verdubbelde bijna nadat gouverneur J.B. Pritzker de wetgeving op het gebied van sportweddenschappen had ondertekend – maar datzelfde wetsvoorstel verhoogde ook de financiering voor hulpverleningsdiensten.
Ook in Nederland zijn reclames voor gokken een hot topic in de tweede kamer. Er gaan steeds meer stemmen op dat er betere afspraken moeten worden gemaakt over gokreclames en verslavingspreventie.